Opłata produktowa, znana także jako opłata opakowaniowa, została wprowadzona w Polsce 1 stycznia 2014 roku. To rodzaj ekologicznej opłaty, która jest naliczana i wpłacana w przypadku wprowadzenia przez przedsiębiorców na polski rynek produktów w opakowaniach (Dz.U. 2013 poz. 888) definiuje, kto podlega obowiązkowi zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych oraz kto płaci opłatę produktową.
Dotyczy to m.in. przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność polegającą na sprzedaży wysyłkowej, a towar, pakują w nowe pudełka tekturowe i wysyłają do klienta. W momencie, kiedy przedsiębiorca, na którym spoczywa taki obowiązek, nie wywiąże się z zapewnienia odzysku i recyklingu, będzie podlegał karze, jaką jest właśnie opłata produktowa.
W 2019 roku opłata produktowa dla opakowań z papieru i tektury wynosiła 0,70 zł za każdy kilogram opakowania wprowadzonego na rynek. Jednym ze sposobów uniknięcia opłaty jest zapewnienie odzysku i recyklingu min. 61% z nich.
Drugim sposobem, zdecydowanie tańszym i prostszym jest zastąpienie nowych kartonów – kartonami używanymi. Kartony, których sprzedaż prowadzimy są zwolnione z opłaty produktowej na podst. Art. 8, pkt 24. Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 (Dz. U. 2020 poz. 1114).
Artykuł ten wyraźnie mówi, o tym że opłata produktowa dokonywana jest tylko raz, tzn. w momencie, kiedy opakowanie jest wprowadzane na rynek po raz pierwszy. W przypadku używanych opakowań opłata produktowa została uiszczona przez wprowadzającego je pierwotnie na rynek i zgodnie z Art. 8. pkt. 9 Ugop ponowne ich wykorzystanie nie wiąże się z ponowną opłatą.
Reasumując, jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową i chcesz uniknąć opłaty produktowej – wybierz kartony używane. Oszczędzisz tym samym nie tylko środowisko, ale i własną kieszeń. Przy tonie używanych kartonów odłożysz nawet 700 zł. Dlatego korzystaj z kartonów używanych i nie ponoś opłaty produktowej.